Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Transfer mezi matematikou a hudbou ve výuce matematiky
Kovačová, Petra ; Zamboj, Michal (vedoucí práce) ; Beran, Filip (oponent)
Transfer mezi matematikou a hudbou ve výuce matematiky ABSTRAKT Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku transferu mezi matematikou a hudbou a jeho využití v hodinách matematiky na základní škole. Cílem práce je vytvořit sadu úloh mezipředmětového charakteru zaměřených na iniciaci transferu mezi matematikou a hudbou a skrze výukový experiment identifikovat, zda u žáků při jejich řešení transfer skutečně probíhá a za jakých podmínek. Dalším cílem této práce je určit, jakou roli v tomto procesu hraje učitel. Konkrétně se práce soustředí na přenos znalostí mezi oblastmi souřadnicových sítí, symetrií a melodií tvořených dvojzvuky, dále mezi počítáním se zlomky a tvorbou tónů pomocí zkracování struny. V práci jsou popsány vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a Hudební výchova, jejich charakteristika podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a možnosti jejich propojení v rámci mezipředmětových vztahů, průřezových témat a integrované výuky. Dále je rozpracována samotná problematika transferu a jeho druhů. V poslední kapitole teoretické části jsou vysvětleny hudební a matematické pojmy potřebné pro řešení úloh v druhé části práce. V rámci praktické části byly vytvořeny přípravy na dvě vyučovací hodiny zaměřené na spouštění a testování transferu mezi matematikou a hudbou, které...
Geometrická zobrazení ve středoškolské matematice s podporou internetu
Ptáčková, Tereza ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Štěpánová, Martina (oponent)
Tato práce se zabývá geometrickými zobrazeními v rovině vyučovanými na středních školách. Práce má formu webových stránek, obsahuje řadu interaktivních prvků usnadňujících studentovi pochopení problému jako hypertextové odkazy či krokování postupu konstrukce. Práce obsahuje řadu řešených příkladů. Hlav- ní důraz je kladen na názornost řešení problémů, a to v podobě náčrtků a appletů s konstrukcí příkladů. Názornost je umocněna využitím appletů. Konstrukce se zobrazuje postupně podle jednotlivých kroků, jak student rý- suje na papír. V appletech s konstrukcí daného příkladu je každý krok kon- strukce doplněn i příslušným symbolickým zápisem. Vytvořené stránky mohou využívat studenti středních škol, ale i učitelé k demonstračním účelům.
Různé pojetí výuky osové souměrnosti na ZŠ
Bečanová, Veronika ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Cílem práce je popsat a porovnat dvě pojetí výuky osové souměrnosti na základních školách. Na základě studia odborné literatury jsou zde tyto způsoby výuky osové souměrnosti popsány, porovnán jejich přínos z pohledu žáků i náročnost příprav z hlediska učitele. Hlavním cílem praktické části práce bylo připravit, realizovat a zhodnotit vlastní výuku osové souměrnosti ve dvou třídách a zároveň ji porovnat s jiným pojetím výuky v dalších dvou třídách 6. ročníku. Práce se tedy zabývá výukou osové souměrnosti obsahující některé prvky konstruktivistického stylu výuky ve třídách, v kterých žáci nemají s touto metodou zkušenosti. Samotná výuka se skládala z vlastních aktivit a úprav pracovních listů, které byly následně žáky použity a zhodnocena jejich smysluplnost. Hodiny byly hodnoceny na základě audiozáznamů, vlastních poznámek, záznamů řešení žáků a rozhovorů s asistentkou učitele, výstupy pak pomocí pre-testu a post-testu. Výsledky naznačily, že hodiny s prvky konstruktivistické výuky by mohly být pro žáky přínosnější než hodiny vedené transmisivně. Žáci označili výuku za atraktivnější a to se projevilo i na lepším osvojení znalostí propojených s osobní zkušeností žáků. V práci jsou také navrženy změny experimentální výuky a další připomínky pro práci s experimentálními třídami. KLÍČOVÁ SLOVA osová...
Rozvíjení matematických znalostí a dovedností ve volnočasových aktivitách
Bartlová, Helena ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce je zaměřena na rozvíjení matematických znalostí a dovedností ve volnočasových ak- tivitách. Teoretická část práce je věnována volnému času, pedagogice volného času, výcho- vě mimo vyučování - jejím obsahu, funkcím a požadavkům na realizaci výchovy mimo vyučování. Dále je tato část práce věnována problematice motivace a jejímu využití ve volnočasových aktivitách, zabývám se v ní i rozvíjení matematických poznatků v rámci volnočasových aktivit. Na základě uvedených informací a vlastních zkušeností jsem vytvořila a zde uvedla zásady pro přípravu volnočasových aktivit, které rozvíjejí matematické znalosti a dovednosti. Následuje sbírka aktivit vhodných pro volný čas, které rozvíjejí poznatky z geometrie, aritmetiky, algebry, logické myšlení či geometrickou představivost. Sbírka ob- sahuje aktivity vhodné pro odpočinkovou, rekreační i zájmovou činnost. V praktické části je zařazena případová studie aktivity " Aplikace na textil", která se věnuje upevňování a rozvíjení poznatků o osové souměrnosti v rámci volnočasového kroužku šití. Případová studie ověřovala, zda účastníci při této aktivitě rozvíjí poznatky o osové sou- měrnosti, zda aktivita respektuje požadavky na...
Tvorba a užití materiálů pro výuku matematiky základní školy v prostředí programu GeoGebra
KOŠAŘOVÁ, Monika
Přesto, že program GeoGebra je na základních školách známý, jeho online podoba na webových stránkách geogebra org je téměř nevyužívána. Tato bakalářská práce s názvem Tvorba a užití materiálů pro výuku matematiky základní školy v prostředí programu GeoGebra představuje možnosti, které jsou nabízeny v online světě. Je zaměřena především na tvoru materiálů, dynamických appletů, jednotlivých pracovních listů a jejich následné seskupení do tzv. GeoGebra knih. Dále se práce zabývá sdílením materiálů prostřednictvím tzv. Skupin a ukázkami možností, které nabízí. Součástí této práce je mnou vytvořená kniha Tvorba a užití materiálu v programu GeoGebra na ZŠ dostupná na webu geogebra.org. Vybraná témata jsou zaměřena na druhý stupeň základních škol. Výsledná práce poskytuje čtenářům návod na tvorbu materiálů a využití online služeb programu GeoGebra při výuce matematiky.
Výuka shodných zobrazení na prvním stupni ZŠ s využitím origami
KOLÁŘOVÁ, Magdalena
Diplomová práce Výuka shodných zobrazení na prvním stupni ZŠ s využitím origami je zaměřena na postupné přibližování a zaměřování se na shodná zobrazení, především osovou a středovou souměrnost. Součástní práce je analýza současných učebnic. Dále se práce zabývá vytvořením pracovních listů a k nim odpovídajících metodik. V závěru práce obsahuje zhodnocení vyzkoušených pracovních listů.
Výuka matematiky metodou CLIL na 2.stupni ZŠ
Sedláčková, Veronika ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Bureš, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá CLILem, tedy obsahově a jazykově integrovaným vyučováním, konkrétně integrací matematiky a anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Pro realizaci této metody jsem zvolila témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost. Cílem práce bylo ověřit, zda jsou daná témata vhodná pro CLIL výuku, zda metoda CLIL nepředstavuje překážku pro aktivitu žáků v hodině a zda nečiní žákům problémy se zvládnutím nového učiva z matematiky. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis metody CLIL. Další kapitola shrnuje postup při přípravě výukového experimentu a popisuje projekt jednotlivých hodin v anglickém a v českém jazyce. Poslední část je věnována realizaci experimentu s třemi různými skupinami žáků 6. ročníku základní školy. Získaná data jsou zpracována na základě pozorování a analýzy závěrečné individuální práce a dotazníku. Výsledky pozorování a analýzy potvrzují, že je možné úspěšně propojit výuku matematiky a cizího jazyka. Součástí práce jsou anglické a české pracovní listy spolu s metodikou pro témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost.
Geometrická zobrazení ve středoškolské matematice s podporou internetu
Ptáčková, Tereza ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Štěpánová, Martina (oponent)
Tato práce se zabývá geometrickými zobrazeními v rovině vyučovanými na středních školách. Práce má formu webových stránek, obsahuje řadu interaktivních prvků usnadňujících studentovi pochopení problému jako hypertextové odkazy či krokování postupu konstrukce. Práce obsahuje řadu řešených příkladů. Hlav- ní důraz je kladen na názornost řešení problémů, a to v podobě náčrtků a appletů s konstrukcí příkladů. Názornost je umocněna využitím appletů. Konstrukce se zobrazuje postupně podle jednotlivých kroků, jak student rý- suje na papír. V appletech s konstrukcí daného příkladu je každý krok kon- strukce doplněn i příslušným symbolickým zápisem. Vytvořené stránky mohou využívat studenti středních škol, ale i učitelé k demonstračním účelům.
Sbírka příkladů z matematiky pro 6. ročník základní školy
TOMANDLOVÁ, Lucie
Bakalářská práce ?Sbírka příkladů z matematiky pro 6. ročník základní školy,? kterou jsem s využitím učebnic, pracovních sešitů a sbírek pro 6. ročník ZŠ ze tří států sepsala, by měla doplnit nedostatek příkladů k probíraným látkám v matematice v 6. ročníku. Sbírka může sloužit k doučování slabších a průměrných žáků, tak i pro nadané žáky k prohloubení jejich zájmu o matematiku. Těžší příklady jsem označovala obrázkem delfína. Poslední kapitola v této sbírce je věnována právě těmto žákům a jejich přípravě na matematické olympiády.
Návrh pracovních listů pro výuku matematiky na ZŠ a SOU, vybrané kapitoly - procenta, osová souměrnost
KRÁTKÁ, Lenka
Ve své diplomové práci se zabývám procenty a osovou souměrností a jejich výukou s využitím počítače. Konkrétně se jedná o výuku pomocí interaktivní tabule. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V první části se zabývám různými metodami výuky, možnostmi využití počítačů ve výuce a také možnostmi interaktivní tabule obecně. Druhou část tvoří mnou vytvořené pracovní listy pro interaktivní tabuli a jejich aplikace ve výuce žáků 2. ročníku středního odborného učiliště. V závěru jsou potom uvedeny výsledky a poznatky, které jsem během této výuky získala.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.